جنگ تحمیلی عراق علیه ایران یکی از رویدادهای بزرگ تاریخی عصر حاضر است که تأثیری کلی بر ادبیات، اقتصاد و سیاست کشور گذاشت و باعث خلق ادبیاتی ارزشمند تحت عنوان «ادبیات دفاع مقدس» گردید. در این رساله نگارنده برآن است تا با توجه به ساختار داستان و معیارهای مشخص (شخصیت پردازی، شیوه ی روایت، شروع و توصیف داستان) به نقد آثار نویسندگان مذکور بپردازد. این رساله در شش فصل تدوین و تنظیم گشته است که فصل اول و دوم آن به ترتیب شامل کلیات، تعریف نقد و گونه های آن میباشد. فصل سوم ادبیات جنگ را در برمیگیرد که در آن به تعاریف جنگ، فلسفه ی جنگ و علل و عوامل آن پرداخته شده است. فصل چهارم شامل ادبیات دفاع مقدس است که در آن به تعریف و پیشینهی ادبیات جنگ در ایران، داستان و داستان نویسی پرداخته میشود. در فصل پنجم که مهمترین فصل رساله است، نقد و بررسی آثار سه نویسنده ی مذکور مورد پژوهش قرار میگیرد. پس از معرفی هریک از نویسندگان، آثارشان از نظر محتوا، ساختار، شخصیت پردازی، شیوه ی روایت، شروع و توصیف بررسی شده است. فصل ششم آخرین فصل این رساله است که شامل نتیجه گیری میباشد. سید مهدی شجاعی، با خلق آثاری مذهبی، جنگی و متنهای ادبی در شروع و بالندگی «ادبیات دفاع مقدس» تأثیری بسزا داشت. احمد دهقان و احمد غلامی، با آمیختن تجربه و تخیل درثبت رویدادهای جنگ و انتقال آن به نسلهای آینده نقش مهمی را در گستره ی ادبیات دفاع مقدس ایفا کردهاند.
نوع فایل :word
تعداد صفحات :۱۷۰
فصل اول: مقدمه و کلیات
۱- کلیات
۱-۱- مقدمه
۱-۲- اهداف تحقیق
۱-۳- پیشینهی تحقیق
۱-۴- روش کار تحقیق
فصل دوم: نقد و گونه های آن
۲- نقد و گونههای آن
۲-۱- تعریف نقد
۲-۱-۱- نقد ادبی
۲-۱-۱-۱- نسبی بودن نقد ادبی
۲-۱-۱-۲- فایدهی نقد و کار منتقد
۲-۱-۱-۳- تاریخچه و پیشینهی نقد ادبی
۲-۱-۱-۴- هدفهای نقد ادبی
۲-۱-۱-۵- ضرورت نقد ادبی
۲-۱-۱-۶- نقد ادبی در دورههای مختلف
۲-۲- نقد جدید
۲-۳- انواع نقد ادبی
فصل سوم: تعاریف جنگ و عوامل آن
۳- تعاریف جنگ و عوامل آن
۳-۱- تعاریف جنگ
۳-۲- علل جنگ
۳-۳- فلسفه جنگ
۳-۴- جنگ ایران و عراق
فصل چهارم: ادبیات دفاع مقدس
۴-۱- پیشینهی جنگ در ادبیات ایران
۴-۲- داستان جنگ تحمیلی یا دفاع مقدس
۴-۳- داستان و داستاننویسان دفاع مقدس
۴-۴- نویسندگی و «هنر قدسی»
۴-۵- ادبیات دفاع مقدس
۴-۵-۱- مهمترین موضوعاتی که نویسندگان جنگ به آن پرداختهاند
۴-۵-۲- داستانهای جنگ با توجه به نوع نگرش به جنگ
۴-۵-۳- تاریخچهی رمان و داستان دفاع مقدس
۴-۵-۴- زاویهی دید در داستانهای دفاع مقدس
فصل پنجم: نقد داستانهای جنگ سید مهدی شجاعی، احمد دهقان و احمد غلامی
۵-۱- معرفی سید مهدی شجاعی و نقد آثارش
۵-۱-۲- رئالیسم جادویی
۵-۱-۳- معرفی نویسنده
۵-۱-۴- آثار شجاعی در زمینهی تألیف بزرگسالان
۵-۱-۵- آثار شجاعی در زمینهی تألیف کودکان
۵-۱-۶- معرفی مجموعه داستان «دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز»
۵-۱-۶-۱- خلاصهی داستان «دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز»
۵-۱-۶-۲- خلاصهی داستان «آبی اما به رنگ غروب»
۵-۱-۶-۳- خلاصهی داستان «راز دو آینه»
۵-۱-۶-۴- خلاصهی داستان «در آن شب عزیز»
۵-۱-۶-۵- خلاصهی داستان «آرامش قهوهای»
۵-۱-۶-۶- خلاصهی داستان «بغض آینه»
۵-۱-۶-۷- خلاصهی داستان «امضا»
۵-۱-۷- شخصیتپردازی در مجموعه داستان دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز
۵-۱-۸- توصیف در مجموعه داستان دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز
۵-۱-۹- شیوهی دیالوگنویسی در مجموعه داستان دو کبوتر،
دو پنجره، یک پرواز
۵-۱-۱۰- واگویه یا مونولوگ در مجموعه داستان دو کبوتر،
دو پنجره، یک پرواز
۵-۱-۱۱- عشق در مجموعه داستان دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز
۵-۱-۱۲- شیوهی روایت در مجموعهداستان دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز
۵-۱-۱۳- شیوهی شروع، اوجگیری و ختم مجموعه داستان «دو کبوتر،
دوپنجره، یک پرواز»
۵-۲- معرفی احمد دهقان و نقد آثارش
۵-۲-۱- رئالیسم
۵-۲-۲- معرفی نویسنده
۵-۲-۳- آثار احمد دهقان
۵-۲-۳-۱- خلاصهی داستان «سفر به گرای ۲۷۰ درجه»
۵-۲-۳-۲- شخصیتپردازی داستان
۵-۲-۳-۳- ساختار کلمات و جملات داستان
۵-۲-۳-۴- توصیف شخصیتها و صحنههای داستان
۵-۲-۳-۵- شیوهی روایت داستان
۵-۲-۳-۶- شکل شروع، اوجگیری و ختم داستان
۵-۲-۴- معرفی و نقد مجموعه داستان «من قاتل پسرتان هستم»
۵-۲-۴-۱- معرفی مجموعهداستان«من قاتل پسرتان هستم»
۵-۲-۴-۱-۱- خلاصهی داستان «مسافر»
۵-۲-۴-۱-۲- خلاصهی داستان «بلدرچین»
۵-۲-۴-۱-۳- خلاصهی داستان «زندگی سگی»
۵-۲-۴-۱-۴- خلاصهی داستان «تمبر»
۵-۲-۴-۱-۵- خلاصهی داستان «بلیت»
۵-۲-۴-۱-۶- خلاصهی داستان «پری دریایی»
۵-۲-۴-۱-۷- خلاصهی داستان «من قاتل پسرتان هستم»
۵-۲-۴-۱-۸- خلاصهی داستان «بازگشت»
۵-۲-۴-۱-۹- خلاصهی داستان«بنبست»
۵-۲-۴-۱-۱۰- خلاصهی داستان «پیشکشی»
۵-۲-۴-۲- نقد مجموعه داستان «من قاتل پسرتان هستم»
۵-۲-۴-۲-۱- شخصیتپردازی در این مجموعه داستانی
۵-۲-۴-۲-۲- توصیف در مجموعه داستان «من قاتل پسرتان هستم»
۵-۲-۴-۲-۳- ساختار جملات و کلمات مجموعه داستان «من
قاتل پسرتان هستم»
۵-۲-۴-۲-۴- شیوهی روایت در مجموعه داستان من قاتل پسرتان هستم
۵-۲-۴-۲-۵- شکل شروع، اوجگیری و ختم داستان
۵-۳- معرفی احمد غلامی و نقدآثارش
۵-۳-۱- دادائیسم
۵-۳-۲- معرفی نویسنده
۵-۳-۳- معرفی آثار احمد غلامی
۵-۳-۳-۱- خلاصهی داستان «همهی زندگی»
۵-۳-۳-۲- خلاصهی داستان «ناله»
۵-۳-۳-۳- خلاصهی داستان «سکوت»
۵-۳-۳-۴- خلاصهی داستان«سایهها اوهامند»
۵-۳-۳-۵- خلاصهی داستان «در انتهای خشم»
۵-۳-۴- شخصیتپردازی در مجموعه داستان «همهی زندگی»
۵-۳-۵- توصیف در مجموعه داستان «همهی زندگی»
۵-۳-۶- شیوهی روایت در مجموعه داستان «همهی زندگی»
۵-۳-۷- شکل شروع، اوجگیری و ختم مجموعه داستان «همهی زندگی»
۵-۳-۸- نقد کلی مجموعه داستان «همهی زندگی»
۵-۳-۹- نقد رمان «جیرجیرک»
۵-۳-۹-۱- خلاصهی رمان «جیرجیرک»
۵-۳-۹-۲- شخصیتپردازی در رمان «جیرجیرک»
۵-۳-۹-۳- توصیف در رمان «جیرجیرک»
۵-۳-۹-۵- شکل شروع، اوجگیری و ختم رمان «جیرجیرک»
۵-۳-۹-۵- نقد کلی رمان «جیرجیرک»
فصل ششم: نتیجه گیری و پیشنهادها
نتیجه گیری
پیشنهادها
منابع
محصول های مرتبط
تحلیل عنصر شخصیت در رمان یاران حلقه
یاران حلقه، شاهکار پروفسور تالکین، قلمرویی زیباست که قوانین و ضوابط حاکم بر آن تحت اراده و قدرت الهی است.…
تحلیل و تطبیق دویست مثل عربی با مثلها و حکمتهای رایج در ز بان فارسی
موضوع این تحقیق مقایسه ضرب المثل های عربی و فارسی و کشف نقاط مشترک آنها می باشد .همچنین به پیشینه…
جایگاه دستور زبان فارسی در ویرایش متون
زبان از جمله مؤثرترین و مهمترین ابزارهای ادای فکر و برقراری ارتباط است که بین اجزای آن روابط مشخصی وجود…
جایگاه تشیع در آثار چهار شاعر معاصر (سهراب سپهری،شهریار،محمدرضاشفیعی کدکنی، قیصرامین پور)
ما با سعی و تلاش که در جمع آوری این تحقیق به عمل آوردیم به یک سری نتایج دست یافتیم…
دیوانه و دیوانگی در ادبیّات فارسی تا پایان قرن هفتم
مطالب این پایان نامه در بارهی دیوانگی و دیوانگان در شعر و ادب فارسی از دوره های آغازین ادب فارسی…
روند رشد عوامل انسجام در کودکان فارسیزبان
هدف از انجام این پژوهش آن بود که با ارزیابی توانایی سازماندهی گفتمان روایی در کودکان فارسی زبان به شناخت…
قوانین ثبت دیدگاه