فصل اول :کلیات تحقیق
۱-۱بیان مسأله
۱-۲اهمّیّت و ضرورت تحقیق
۱-۳اهداف تحقیق
۱-۴ فرضیههای تحقیق
فصل دوم:پیشینۀ تحقیق
پیشینۀ تحقیق
فصل سوم: روش تحقیق
۳-۱-روش تحقیق
۳-۲-تحقیق توصیفی تحلیلی
۳-۳-نوع مطالعه، روشها و ابزارهای گردآوری اطّلاعات
۳-۴-اسناد عمده ی مورد استفاده در این تحقیق
۳-۵-محدودیّت ها و موانع
فصل چهارم :یافته ها و داده های تحقیق
۴-۱-اخلاق و مکارم اخلاقی
۴-۱-۱-رابطه اخلاق و هنر
۴-۲-ادبیّات حماسی
۴-۲-۱-در ادبیّات ملل دو نوع منظومه ی حماسی می توان یافت
۴-۲-۲ -نبرد نیکی با بدی در حماسه و اسطوره
۴-۲-۳-اخلاق فردی و جمعی از منظر حماسه سرای ایران
۴-۲-۴-پندگفتن بوزر جمهر یا بزرگمهر نمودار و تبلور آموزههای اخلاقی
۴-۲-۵-سخن سرآمد نیکیهاست
۴-۳- حماسه و آموزه های اخلاقی
۴-۳-۱- خدای آفریننده، آفریننده کرات آسمانی
۴-۳-۲-خدای آرام کننده زمین
۴-۳-۳- افروزنده ی آتش از خاک
۴-۳-۴-نگارگر و نگارنده
۴-۳-۵-خداوند جهان را از عدم خلق کرد
۴-۳-۶-خدای جهان، آن جهاندار و مدبّر
۴-۳-۷-خدای جان و روزی دهنده و بخشنده
۴-۳-۸-خداوندی که همه چیز تحت فرمان اوست
۴-۳-۹-خدای ازلی و ابدی
۴-۳-۱۰-خدای دادگر
۴-۳-۱۱-خدای یاور و فریادرس
۴-۳-۱۲-خدای صاحب هیمنه و پیروزی
۴-۳-۱۳-برکشیدۀ خدا، افکندنی نیست
۴-۳-۱۴-هر که را، بر کشیدن: عزّت و والایی دادن
۴-۴-آموزه ی تسلیم در برابر خداوند و خشنودی او
۴-۴-۱-تفویض نمودن کار بدو
۴-۴-۲-پناه بلندی و پستی اوست
۴-۴-۳- تنها راه رستگاری، گراییدن و توکّل بر یزدان است
۴-۴-۴-تنها، نیایش و نماز به درگاه او
۴-۴-۵-دعا رمز بندگی و پیروزی
۴-۴-۶-در قرآن، دعای از روی تضرّع و زاری، ستوده شده است
۴-۴-۷-خداوند پناه جویندگان به درگاهش را به راه راست رهنمون میشود
۴-۴-۸-نبوت و ولایت در شاهنامه
۴-۴-۹-سیره ی معلمان اخلاق در آموزههای سلوک و رفتارهای اخلاقی
۴-۴-۱۰-تفویض نمودن کار به خداوند
۴-۴-۱۱-تنها از او درخواستن
۴-۴-۱۲-بازگشت به درگاه خدا و پوزش خواستن
۴-۴-۱۳-رستگاری و سرانجام نیک
۴-۴-۱۴- کردار شایسته، بهترین توشه و یار و یاور است
۴-۴-۱۵-پناه بردن در قحطی و شداید به یزدان
۴-۴-۱۶-عدل و دادگری
۴-۴-۱۷-عبادات، بویژه نماز و روزه، سلامت، نعمت و مهرورزی آور است
۴-۴-۱۸-حماسه سرای ملّی در جای دیگر درباره ی نماز و نیایش چنین گوید
۴-۴-۱۹- آفریدگان مظهر آفرینش آفریننده اند
۴-۴-۲۰-بی نام و یاد او، همه چیز ناقص و اَبتر است
۴-۵-دیدگاههای فردوسی درباره شایست ها
۴-۵-۱- جایگاه خرد
۴-۵-۲-خردمندی آرایش و زیب جان است
۴-۵-۳-اندیشه، نتیجه و رهاورد خردمندی و خرد ور زیست
۴-۵-۴-خرد ورزان به خدا نزدیک ترند
۴-۵-۵-خردورز، فروتن است
۴-۵-۶- جان با نبود خرد، نباشد بهتر است
۴-۵-۷-آموزۀ دانش و دانایی
۴-۵-۸-داستانهای فلسفی و آموزه های تربیتی آنها
۴-۶-تجلّی آموزه های حِکمی و اخلاقی در گفتار و سخن قهرمانان
۴-۶-۱-گفت و شنود قهرمانان
۴-۶-۲-سخن گفتن با پروردگار
۴-۷-گفتار حِکمی به عنوان ابزار عینی ذهنیّات
۴-۷-۱-نیایش با خداوند به عنوان یک نهاد حماسی
۴-۷-۲-توجّه به جهان ماورای طبیعت (غیب)
۴-۷-۳-ردّ پای پندار در داستانها
۴-۷-۴-پاکی و پیراستگی از هرزه درایی و ناپسندگویی
۴-۸- میانه روی در گرایش به خردورزی و احساس و عاطفه
۴-۸-۱-به گزینی واژگان و ترکیبات در آموزههای حِکمی و اخلاقی شاهنامه
۴-۸-۲-به اندیشی، به گزینی و بلاغت و مقطع و موقعی شناسی در شاهنامه
۴-۸-۳-بینیازی و غنای روح فردوسی
۴-۹- مقام زن از دیدگاه حکیم فرزانه و آموزه های سفارش شده ی او
۴-۱۰-آیین دوست یابی و معاشرت در آموزه های حِکمی شاهنامه
۴-۱۱-بی اعتباری دنیا از منظر حکیم حماسه سرا
۴-۱۲-جبر و اختیار در شاهنامه و گزینه های حِکمی فردوسی
۴-۱۲-۱-شاهنامه، فروغ جاودانه ی شعر کهن
۴-۱۲-۲-استبداد ستیزی و مبارزه با ستمگران
۴-۱۳-تفسیر زندگی و راز و رمزهای حکمت عملی در شاهنامه
۴-۱۳-۱-بشردوستی و شفقت به همنوع
۴-۱۳-۲-وطن دوستی و میهن گرایی نمونه بارز اخلاقی و راستین
۴-۱۳-۳-باورهای فراطبیعی و آسمانی و تجلّی آنها در آموزه های حِکمی و اخلاقی
۴-۱۳-۴-کیخسرو مظهر نیایش
۴-۱۳-۵-جهانبینی توحیدی فردوسی
فصل پنجم)نتیجهگیری)
محصول های مرتبط
تحلیل مضامین اخلاقی در سیاستنامه و قابوسنامه
ادبیات تعلیمی یکی از محورهای مهم تحلیل آثار ادبی در امر نقد محسوب می شود که برای مقوله ی اخلاق…
جایگاه تشیع در آثار چهار شاعر معاصر (سهراب سپهری،شهریار،محمدرضاشفیعی کدکنی، قیصرامین پور)
ما با سعی و تلاش که در جمع آوری این تحقیق به عمل آوردیم به یک سری نتایج دست یافتیم…
ریخت شناسی شخصیت در بهمن نامه
موضوع بهمن نامه داستان زندگی بهمن پسر اسفندیار پادشاه کیانی و ستیزه جویی های او با خاندان رستم زال است.…
ساخت آغازگرپایان بخش در کتابهای درسی کودکان و ارتباط آن با درک خواندن نگرشی نقشگرا
در دستور نظام مند نقشی هلیدی اعتقاد بر این است که ماهیات زبان مبتنی است بر نیاز به ارتباط، به…
زبان اثیرالدین اخسیکتی در شعر زبانی دشوار و مشحون از لغات و اصطلاحات علمی و فنّی و نیز واژه های عربی
زبان محمل تداوم فرهنگی و مهمترین ابزار برقراری ارتباط میان ما و گذشتگان و نیز آیندگان است امّا زبان زنده…
ساخت موضوعی و نقشهای تتا در ترکیبهای فعلی زبان فارسی
ترکیب فعلی در زبانهای هندواروپایی ازجمله زایاترین فرایندهای واژهسازی محسوب میشود. این فرایند در زبان فارسی متشکل از دو یا…
قوانین ثبت دیدگاه