غزل، یکی از قالبهای مهم و پر کاربرد شعر فارسی است. سعدی و انوری، دو شاعر برجسته ی ایرانی در این حوزه به شمار می روند. تحلیل و پژوهش ساختاری شیوه علمی نوینی است که می تواند به شناخت کیفیت آثار ادبی کمک شایانی کند. غزلیات سعدی و انوری به لحاظ بهره مندی از زبان، موسیقی و مضامین نزدیک به هم و مشترکات فراوان دیگر ، قابل مقایسه هستند. این آثار گنجینهای از هنرهای بلاغی و ترفندهای ادبی هستند و در این پژوهش، کوشش شده است با بررسی مو شکافانه ی غزلیات این دو شاعر بزرگ، در حیطه ساختار، کیفیت اشعار و هنر شاعران با هم مورد مقایسه قرار گیرد. نتیجه بدست آمده نشان می دهد غزلیات سعدی برخلاف انوری ، به ابتکار مضمون مشخص نمی شود و با توسل به استعاره و کنایه و تشبیهات خاص تازگی پیدا نمی کند. سخنان سعدی در یک سطح قرار دارد و نشیب و فراز آن چون انوری محسوس نیست. و راز زیبایی سخن سعدی همان ریزه کاری های نا محسوس است. این تحقیق نشان داد ابداع سعدی در سادگی و جمله بندیست و انوری علی رغم بهره مندی از رقت لحن ، از عادت قصیده و قطعه سرایی خود عدول نکرده است تا برخی عناصر شکلی در غزل او تحت تاثیر محتوای قصیده و قطعه باشند. طرز تعبیر و شیوه ی ترکیب جمله و بازیهایی که این دو شاعر با الفاظ می کنند، هم تشابه دو قریحه را نشان می دهد، هم درجه ی تاثیر سعدی را از انوری محسوس می کند و هم بیانگر سیر تکاملی زبان است.
نوع فایل :word
تعداد صفحات :۳۴۳
فصل اول : کلیات تحقیق
۱-۱ مقدمه ی تحقیق
۱-۲ بیان مسئله
۱- ۳ سوالهای تحقیق
۱-۴اهمیت و ضرورت تحقیق
۱-۵پیشینه ی تحقیق
۱-۶ اهداف تحقیق
۱-۷ فرضیه های تحقیق
۱-۸ روش تحقیق
۱-۹ تعاریف واژه های کلیدی
فصل دوم : مبانی نظری تحقیق
۲-۱٫ تعریف شعر
۲-۲٫ تعریف غزل
۲-۳٫ ساختارگرایی چیست ؟
۲-۴٫ شناخت تاریخی ساختارگرایی
۲-۵٫ اصول ساختار گرایی
فصل سوم : معرفی سعدی و انوری
۳-۱٫ معرفی سعدی
۳-۲٫ آثار سعدی
۳-۳٫ معرفی انوری
۳-۴٫ انوری از نگاه بزرگان
۳-۵٫ آثار انوری
۳-۶٫ ویژگی های آثار سعدی
۳-۶-۱٫ سهل و ممتنع
۳-۶-۲٫ رعایت نکات دستوری به صحیح ترین شکل
۳-۶-۳٫ ایجاز
۳-۶-۴٫ موسیقی
۳-۶-۵٫ طنز و ظرافت
۳-۷٫ ویژگی های زبان سعدی
۳-۸٫ برخی ویژگی های غزل سعدی
۳-۸-۱٫ ویژگی های آوایی
۳-۸-۲٫ ویژگی های واژگانی
۳-۸-۳٫ ویژگی های نحوی
۳-۸-۴٫ ویژگی های بلاغی
۳-۹٫ مضامین غزلهای سعدی
۳-۱۰٫ ویژگی های غزل انوری
۳-۱۰-۱٫ سهل و ممتنع بودن
۳-۱۰-۲٫ ایجاز
۳-۱۰-۳٫ موسیقی
۳-۱۱٫ مضامین غزل های انوری
فصل چهارم : تحلیل غزل ها
۴-۱٫ غزلیات سعدی
۴-۱-۱٫ روی تو خوش می نماید آیینه ی ما
۴-۱-۲٫ شب فراق که داند که تاسحر چند است
۴-۱-۳٫ افسوس بر آن دیده که روی تو ندیده ست
۴-۱-۴٫ ای لعبت خندان لب لعلت که مزیده است
۴-۱-۵٫ از هرچه می رود سخن دوست خوش تر است
۴-۱-۶٫ این بوی روح پرور از آن خوی دلبر است
۴-۱-۷٫ عیب یاران ودوستان هنر است
۴-۱-۸٫ هرکسی را نتوان گفت که صاحب نظر است
۴-۱-۹٫ فریاد من از فراق یار است
۴-۱-۱۰٫ چشمت خوش است و بر اثر خواب خوش تر است
۴-۲-۱۱٫ عشرت خوش است و بر اثر خواب خوش تر است
۴-۱-۱۲٫ درد عشق از تندرستی بهتر است
۴-۱-۱۳٫ زِ هَرچه هست گزیر هست و ناگزیر از دوست
۴-۱-۱۴٫ صبحی مبارک است نظر بر جمال دوست
۴-۱-۱۵٫ آن بِه که چون منی نرسد در وصال دوست
۴-۱-۱۶٫ گفتم مگر به خواب ببینم خیال دوست
۴-۱-۱۷٫ صبح می خندد و من گریه کنان از غم دوست
۴-۱-۱۸٫ این مطرب از کجاست که بر گفت نام دوست
۴-۱-۱۹٫ تا دست ها کمر نکنی بر میان دوست
۴-۱-۲۰٫ ای پیک پی خجسته که داری نشان دوست
۴-۱-۲۱٫ ز حدّ گذشت جدایی ما ای دوست
۴-۱-۲۲٫ آب حیات من است خاک سرکوی دوست
۴-۱-۲۳٫ مرا تو غایت مقصودی از جهان ای دوست
۴-۱-۲۴٫ شادی به روزگار گدایان کوی دوست
۴-۱-۲۵٫ صبح دم خاکی به صحرا بر باد از کوی دوست
۴-۱-۲۶٫ به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست
۴-۱-۲۷٫ از جهان برون نیامده جانانت آرزوست
۴-۱-۲۸٫ مرا خود با تو چیزی در میان هست
۴-۱-۲۹٫ بیا بیا که مرا با تو ماجرایی هست
۴-۱-۳۰٫ هرچه در روی تو گویند به زیبایی هست
۴-۱-۳۱٫ مشنو ای دوست که غیر از تو مرا یاری هست
۴-۱-۳۲٫ هرکه هر بامداد پیش کسی ست
۴-۱-۳۳٫ دردیست درد عشق که هیچش طبیب نیست
۴-۱-۳۴٫ خوش تر از دوران عشق ایام نیست
۴-۱-۳۵٫ کیست آن کش سر پیوند تو در خاطر نیست
۴-۱-۳۶٫ ای که گفتی هیچ مشکل چون فراق یار نیست
۴-۱-۳۷٫ گر صبر دل تو هست و گر نیست
۴-۱-۳۸٫ جان ندارد هر که جانانیش نیست
۴-۱-۳۹٫ هرچه خواهی کن که ما را با تو روی جنگ نیست
۴-۱-۴۰٫ با فراقت چند سازم برگ تنهاییم نیست
۴-۱-۴۱٫ خبرت هست که بی روی تو آرامم نیست
۴-۱-۴۲٫ هزار جهد بکردم که سرّ عشق بپوشم
۴-۱-۴۳٫ از در درآمدی و من از خود به در شدم
۴-۱-۴۴٫ در من این هست که صبرم ز نکو رویان نیست
۴-۱-۴۵٫ روز وصلم قرار دیدن نیست
۴-۱-۴۶٫ نه خود اندر زمین نظیر تو نیست
۴-۱-۴۷٫ چو ترک دلبر من شاهدی به شنگی نیست
۴-۱-۴۸٫ به کوی لاله رخان هر که عشق باز آید
۴-۱-۴۹٫ من خود ای ساقی از این شوق که دارم مستم
۴-۱-۵۰٫ دل پیش تو و دیده به جای دگرستم
۴-۲٫ غزلیات انوری
۴-۲-۱٫ جرمی ندارم بیش از این کز جان وفادارم ترا
۴-۲-۲٫ ای کرده در جهان غم سمر مرا
۴-۲-۳٫ گر باز دگر باره ببینم مگر او را
۴-۲-۴٫ بتی دارم که یک ساعت مرا بی غم بنگذارد
۴-۲-۵٫ حسن تو گر بر همین قرار بماند
۴-۲-۶٫ گل رخسار تو چون دسته بستند
۴-۲-۷٫ عالمی در ره تو حیرانند
۴-۲-۸٫ آن روزگار کو که مرا یار، یار بود
۴-۲-۹٫ ای دلبر عیار ترا یار توان بود
۴-۲-۱۰٫ یا وصل تو را عنایتی باید
۴-۲-۱۱٫ ز عمرم بی تو درد دل فزاید
۴-۲-۱۲٫ ای غم تو جسم را جانی دگر
۴-۲-۱۳٫ نگارا بر سر عهد و وفا باش
۴-۲-۱۴٫ به جان آمد مرا کار از دل خویش
۴-۲-۱۵٫ ساقی اندر خواب شد خیز ای غلام
۴-۲-۱۶٫ روی ندارم که روی از تو بتابم
۴-۲-۱۷٫ کز نداند کز غمت چون سوختم
۴-۲-۱۸٫ دل از خوبان دیگر بر گرفتم
۴-۲-۱۹٫ برآنم کز تو هرگز برنگردم
۴-۲-۲۰٫ بدان عزمم کهدیگر ره به میخانه کمربندم
۴-۲-۲۱٫ زیر بار غمی گرفتارم
۴-۲-۲۲٫ دل باز به عاشقی در افکندم
۴-۲-۲۳٫ تا به کوی تو رهگذر دارم
۴-۲-۲۴٫ هرچند غم عشقت پوشیده همی دارم
۴-۲-۲۵٫ جز سر پیوند آن نگار ندارم
۴-۲-۲۶٫ یارم توایی به عالم یار دگر ندارم
۴-۲-۲۷٫ دل رفت و این بتر بر دلبر نمی رسم
۴-۲-۲۸٫ کار جهان نگر که جفای که می کشم
۴-۲-۲۹٫ ای آرزوی جانم در آرزوی آنم
۴-۲-۳۰٫ ای دوست تر از جانم زین بیش مرنجانم
۴-۲-۳۱٫ جانا ز غم عشق تو امروز چنانم
۴-۲-۳۲٫ نگارا جز تو دلداری ندارم
۴-۲-۳۳٫ بیا ای راحت جانم که جان را بر تو افشانم
۴-۲-۳۴٫ من که باشم که تمّنای وصال تو کنم
۴-۲-۳۵٫ دل را به غمت نیاز می بینم
۴-۲-۳۶٫ سر آن دارم کامروز بر یار شوم
۴-۲-۳۷٫ آخر به مراد دل رسیدیم
۴-۲-۳۸٫ بی تو جانا زندگانی می کنم
۴-۲-۳۹٫ تا رخت دل اندر سر زلف تو نهادیم
۴-۲-۴۰٫ ای روی خوب تو سبب زندگانیم
۴-۲-۴۱٫ درمان دل خود از که جویم
۴-۲-۴۲٫ ای بندۀ روی تو خداوندان
۴-۲-۴۳٫ عاشقی چیست مبتلا بودن
۴-۲-۴۴٫ هم مصلحت نبینی رویی به ما نمودن
۴-۲-۴۵٫ آتش ای دلبر مرا بر جان مزن
۴-۲-۴۶٫ به عمری آخرم روزی وفا کن
۴-۲-۴۷٫ ای بت یغما دلم یغما مَکن
۴-۲-۴۸٫ ز من حجره خویش پنهان مکن
۴-۲-۴۹٫ ایمن ز عارض تو این خط سیاه تو
۴-۲-۵۰٫ مرا وقتی خوش است امروز و حالی
فصل پنجم : نتایج پژوهش و ارائه ی پیشنهاد
۵-۱٫ نتیجه
۵-۲٫ پیشنهاد
محصول های مرتبط
تحلیل قیاسی مفهوم سفر در سیرالعباد إلی المعاد سنایی و هشت کتاب سهراب سپهری
سفر از مفاهیم پرکاربرد در ادبیات است. این مفهوم در طول دورههای مختلف ادب فارسی و حتی جهان جلوههای متفاوتی…
تحلیل و بررسی انواع شخصیت و شیوه های شخصیّت پردازی در مجموعه ی داستانی چراغ آخر
داستان کوتاه، یکی از انواع ادبیّات داستانی منثور است و شخصیّت و شخصیّت پردازی از مؤلفه های اثرگذار و مهم…
تحلیل و بررسی عناصر رمز گونه و فوق طبیعی در دو اثر شاهنامه فردوسی و هفت پیکر نظامی و تاثیر آنها بر زندگی مردم
بشر از ابتدای ظهور و حضورش بر روی کره خاکی معتقد به حضور و دخالت موجودات فوق طبیعی و عناصر…
تحلیل و تطبیق دویست مثل عربی با مثلها و حکمتهای رایج در ز بان فارسی
موضوع این تحقیق مقایسه ضرب المثل های عربی و فارسی و کشف نقاط مشترک آنها می باشد .همچنین به پیشینه…
جایگاه تشیع در آثار چهار شاعر معاصر (سهراب سپهری،شهریار،محمدرضاشفیعی کدکنی، قیصرامین پور)
ما با سعی و تلاش که در جمع آوری این تحقیق به عمل آوردیم به یک سری نتایج دست یافتیم…
ساختار روایی حکایتهای قابوسنامه و سیاستنامه
حکایتهای تعلیمی یکی از گونههای ادبیات داستانیاند. این نوع داستانی در ادبیات کلاسیک فارسی برای بیان حکمتها و انتقال معناهای…
قوانین ثبت دیدگاه